دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تشریح شرایط نمایندگی مجلس از نگاه رهبر انقلاب به روایت عضو حقوقدان

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در سلسله گفتارهایی به تشریح شرایط نمایندگی مجلس شورای اسلامی از منظر مقام معظم رهبری پرداخت.


به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در قسمت‌های مختلف برنامه تلویزیونی «انتخاب اصلح» که از شبکه دو سیما در حال پخش است، در سلسله گفتارهایی به تشریح شرایط نمایندگی مجلس شورای اسلامی از منظر مقام معظم رهبری پرداخت.


وی در بخش نخست این گفتار عنوان کرد: در هر نظام انتخاباتی افرادی که خودشان را نامزد می‌کنند باید برخوردار از شرایط اولیه باشند. این شرایط یا براساس قوانین و مقررات به صورت مستقل وضع می‌شود یا اینکه از طریق احزاب سیاسی که افراد را نامزد می‌کنند، تعیین می‌شود؛ یعنی احزاب مکلفند نامزدهای شایسته را معرفی کنند.


این عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: نامزدها باید شایستگی لازم را داشته باشند. این شایستگی در هر جامعه براساس قوانین، مقررات و عرف مشخص می‌شود. آنچه در جامعه ما بسیار مطرح شده، اصلح بودن یا صالح بودن است. این واژگان در بیانات افراد و مسئولان زیاد شنیده شده است.


کدخدایی گفت: محور اصلی و آنچه که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب، مورد توجه قرار گرفت، شایستگی نمایندگان و نامزدهاست.


رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی مرجع اصلی برای تصویب قوانین است. این قوانین دو ویژگی کلی دارند؛ نخست اینکه نباید مغایر با شرع مقدس اسلام باشد و همچنین نباید مغایر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد.


وی افزود: نمایندگان در روزهای نخست مجلس سوگند یاد می‌کنند که پاسدار قانون اساسی و شرع مقدس باشند. قوانین و مقررات باید منطبق با نیازهای واقعی جامعه باشد؛ بنابراین نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه قانون‌گذاری باید برخوردار از شرایط حداقلی باشد.


۲ شرط مهم برای نمایندگی مجلس؛ التزام به اسلام و نظام


کدخدایی در قسمت دوم این گفتار در خصوص یکی از شرایط نمایندگی مجلس که در قانون انتخابات نیز آمده است، اظهار داشت: اعتقاد به اسلام و التزام عملی به آن از جمله شرایط نمایندگی مجلس است.


وی اضافه کرد: التزام عملی بدان معناست که فرد در رفتارش به احکام و موازین دینی توجه داشته باشد و با آن منطبق باشد. تاکید رهبر معظم انقلاب بر نگاه‌های دینی و شرعی، توجه به همین وجه از قانون انتخابات است. نماینده در تصویب مصوبات و اقدامات نظارتی باید رفتارهایش منطبق بر موازین دینی باشد.


این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: نماینده نباید از جایگاه خودش سوءاستفاده کند و توهین و تهمتی به فردی روا دارد؛ بنابراین ملاک موازین دینی است.


کدخدایی همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از شرایط نمایندگی اعتقاد و التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران است. بدیهی است فردی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی نماینده باشد، باید آن نظام را قبول داشته باشد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرراهنمای خرید شیرآلات توکار بصورت اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید