دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اهم تغییرات مراحل اجرای انتخابات امسال نسبت به ادوار گذشته

ایسنا/خراسان رضوی دبیر هیأت نظارت انتخابات در خراسان رضوی گفت: تغییر در مدارک هویتی رای‌دهندگان، عدم ممهور شدن شناسنامه، حذف تعرفه ویژه نظارت، تغییر در تعداد اعضای شعب اخذ رأی و به رسمیت شناختن سامانه انتخاباتی جهت احراز وضعیت رای‌دهی افراد از مهمترین تغییرات مراحل انتخابات است.


محمود رزاقی امروز، ۱۷ بهمن‌ماه در همایش بزرگ آموزش مربیان انتخابات خراسان رضوی که در سالن همایش مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) و تبریک دهه فجر، با اشاره به تغییرات قانون انتخابات، اظهار کرد: بر اساس قانون جدید انتخابات، برخی از مراحل اجرایی انتخابات نسبت به ادوار گذشته متفاوت شده است.


وی ادامه داد: تغییر در مدارک هویتی رای‌دهندگان، عدم ممهور شدن شناسنامه، حذف تعرفه ویژه نظارت، تغییر در تعداد اعضای شعب اخذ رأی، محسوب شدن برخی از ناظران شورای نگهبان به عنوان ضابط انتخابات، تغییر در شرایط و نحوه تمدید زمان رأی‌گیری، رأی‌گیری از مراجعانی که در زمان مقرر موفق به رأی دادن نشدند، تغییر در تعداد نماینده نامزدها و به رسمیت شناختن سامانه انتخاباتی جهت احراز وضعیت رای‌دهی افراد از مهمترین تغییرات انتخابات امسال نسبت به ادوار گذشته است. 


دبیر هیأت نظارت انتخابات در خراسان رضوی در خصوص تغییر در تعداد اعضای شعب اخذ رای، عنوان کرد: اکنون اعضای اجرایی شعب در حالت معمول ۳ تا ۵ نفر است و در شعب پرتراکم نیز ۷ تا ۹ مجری مستقر خواهند شد. در شعب تهران هم تا ۱۱ نفر امکان حضور اعضای اجرایی وجود دارد.


رزاقی با اشاره به افزایش تعداد مدارک قابل استفاده برای احراز هویت، بیان کرد: در قانون قبل، رأی‌دهنده فقط با شناسنامه یا کارت ملی می‌توانست رأی دهد، اما اکنون مدارک قابل ارائه ۵ عدد شده و افراد با در دست داشتن یکی از مدارک شناسنامه، گواهینامه، کارت ملی، گذرنامه و کارت پایان خدمت می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.


وی با بیان اینکه قبلا ملاک رأی، ممهور شدن شناسنامه بود، اما اکنون بر شناسنامه رأی‌دهندگان مهر زده نمی‌شود، عنوان کرد: اکنون نام هر فرد پس از رای دادن، در سامانه انتخاباتی ثبت می‌شود و بر این اساس هیچ فردی نمی‌تواند بیش از یک بار رای خود را به صندوق بیاندازد.


همچنین در ادامه همایش محسن نجات، رئیس هیأت بازرسی خراسان رضوی نیز با اشاره به اهم وظایف هیأت بازرسی انتخابات، اظهار کرد: ماده ۲۸ قانون انتخابات، تکلیف ما را به عنوان بازرس تعیین می‌کند. یکی از مهم‌ترین وظایف هیأت بازرسی، ارزیابی عملکرد هیأت‌های اجرایی است.


وی با تاکید بر اهمیت توجه ویژه به رعایت سلامت انتخابات، گفت: یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی رعایت سلامت در انتخابات، توجه اصولی به تأکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری انتخابات است.


در ادامه این همایش، شبیه‌سازی مراحل برگزاری انتخابات و اخذ رای برگزار شد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیمرونالدو زدگی حاد یا حادترین رونالدو مسئله این است؟
بیشتر بخوانیمشیرآلات بهداشتی

دیدگاهتان را بنویسید