دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

مناقشه روسیه و اوکراین و سکوت آسیای مرکزی

تهران- ایرنا- یک نشریه روسی با اشاره به سکوت سران کشورهای آسیای مرکزی در مناقشه بین مسکو و کی یف نوشت، “عملیات ویژه” روسیه در اوکراین مستقیما با کشورهای آسیای مرکزی مرتبط نیست اما این جمهوری ها نمی توانند همچنان به کناره گیری از این موضوع ادامه دهند.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه روسی «نووایا گازیه تا» در مطلبی با عنوان «چگونه می‌توان به همسایگان دست یافت» می نویسد: سران کشورهای آسیای مرکزی می‌کوشند موضع خود را نسبت به مناقشه بین روسیه و اوکراین علنی نکنند اما ساکت ماندن روز به روز برای آنها دشوارتر می شود.


این مقاله با اشاره به اینکه بخشی از این منطقه عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، بخشی عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برخی از کشورها نیز به لحاظ اقتصادی وابسته به مناسبات متقابل با روسیه هستند؛ می افزاید: تصور می رود هر گونه اقدامات مسکو برای «نازی زدایی» و «نظامی زدایی» اوکراین باید از سوی شرکای آسیای مرکزی با صراحت، یا حداقل علنی مورد تأیید قرار بگیرد اما اینگونه نیست.

نویسنده در ادامه تجمع ۶ مارس ( ۲۰ اسفند) در آلماتی قزاقستان را در حمایت از اوکراین و همچنین تجمع های مشابه در قرقیزستان که حکومت مانع آنها نشده است را مورد اشاره قرار داده و همچنین برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی و جریمه اتومبیل هایی که در این دو جمهوری از برچسب Z که نشان نیروهای نظامی روسیه در اوکراین است استفاده کرده اند را دلیلی بر مخالفت غیر علنی مقامات این دو جمهوری با عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین تلقی کرده است.


به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.


پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز طی یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.


همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.





آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید