دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

استفاده از نوعی نانوژل برای درمان سرطان پستان

عضو هیئت علمی دانشگاه دامغان و محقق پسا دکتری وی با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاههای؛ علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، بریتانیا، ایتالیا و استرالیا موفق به چاپ مقاله‌ پژوهشی با عنوان ” نانوژل کامپوزیتی چند منظوره پاسخگو و فعال فلورسنت برای درمان سرطان پستان و تصویربرداری زیستی” شدند.


به گزارش ایسنا، این مقاله، مستخرج از طرح پژوهشی پسادکتری دکتر متینه قمی تحت راهنمایی دکتر احسان نظرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه دامغان و با حمایت کامل فدراسیون سرآمدان علمی ایران است.


 نظرزاده درخصوص این پژوهش گفت: علی‌رغم پیشرفت‌های اخیر در درمان سرطان پستان، متاستاز ناشی از تومورهای سرطان پستان، عامل اصلی مرگ‌ومیر است و متاسفانه، تومورهای متاستاتیک به کمک جراحی یا پرتو درمانی از بین نمی‌روند. بنابراین استفاده از داروهای ضد سرطانی جدید برای پیشگیری یا درمان سرطان پستان ضروری است.


وی گفت: «هرسپتین» یک داروی شیمی درمانی موثر در درمان سرطان پستان است. این دارو به طور خاص برای هدف قرار دادن گیرنده‌های سطحی یا درون سلولی ساخته شده است، بنابراین بر روی سلول‌های خاصی عمل می‌کند و در عین حال تأثیر بیشتری بر روی سلول‌های سرطانی و عوارض جانبی کمتری بر روی سلول‌های سالم دارد.


نظرزاده با اشاره به کارپژوهشی جدید خود گفت: یک نانوژل کامپوزیتی فعال فلورسنت قابل ردیابی و پاسخگوی زیستی از ادغام نقاط کربنی عامل‌دار شده با کراتینین در نانوژل لسیتین-اینولین تهیه کرده‌ایم که پس از پگیله شدن نانوژل، داروی ضدسرطان هرسپتین برای هدف قرار دادن سرطان پستان HER2 مثبت در آن بارگزاری می‌شود. ارزیابی جذب سلولی نشان داد که نانوژل به طور موثر در سلول‌های SK-BR-3 درونی شده و تولید گونه‌های اکسیژن فعال به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. جذب سلولی هرسپتین افزایش یافت، که این امر منجر به کاهش زنده ماندن سلولی در سلول‌های سرطانی SK-BR-3  در مقایسه با سلول‌های MDA-MB-231 و همچنین مهار تکثیر شد.


وی گفت: نتایج مطالعه درون‌تنی در مدل حیوانی، مهار رشد تومورهای پستان را نشان داده‌ است و در مجموع، نانوژل کامپوزیتی لسیتین-اینولین پگیله شده می‌تواند یک گزینه امیدوار کننده برای هدف قرار دادن سرطان پستان HER-2 مثبت باشد.


بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه دامغان؛ این مقاله در مجله Advanced Composites and Hybrid Materials باضریب تاثیر 11/80 به چاپ رسیده‌ است و علاقه‌مندان برای دسترسی به متن اصلی مقاله می‌توانند به لینک زیر مراجعه کنند:

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید