دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

شناخت ۲ گرید ورق استیل ۳۲۱ و ورق استیل ۳۱۶

شناخت ۲ گرید ورق استیل ۳۲۱ و ورق استیل ۳۱۶

ساخت بسیاری از تجهیزات و ابزارآلات در صنایع مختلف به متریالی سخت با مقاومتی بالا نیاز دارد. یکی از این مواد اولیه کاربردی در خصوص طراحی و ساخت انواع تجهیزات در زمینه‌های مختلف، ورق استیل است.

ورق استیل

ساخت بسیاری از تجهیزات و ابزارآلات در صنایع مختلف به متریالی سخت با مقاومتی بالا نیاز دارد. یکی از این مواد اولیه کاربردی در خصوص طراحی و ساخت انواع تجهیزات در زمینه‌های مختلف، ورق استیل است. ورق استیل با گریدهای مختلفی طراحی می‌شود و مهمترین عامل در ساخت این ورق‌ها وجود عناصر مهمی همچون کروم، نیکل و مولیبدن در آن است. درصد این مواد در گریدهای مختلف، متفاوت بوده و بر روی استقامت آن‌ها در برابر درجه حرارت بالا، خوردگی، سایش، زنگ‌زدگی، اکسیداسیون و… تأثیرگذار است.

 

ورق استیل ۳۲۱

هر کدام از گریدهای ورق استنلس استیل با یک یا چند ویژگی خاص شناخته می‌شوند. ورق استنلس استیل ۳۲۱ یکی از کاربردی‌ترین ورق‌های استنلس در دنیای صنعت و تجارت است که به ورق استیل ضد سایش معروف شده است. مهمترین دلیل این ویژگی بارز در ورق استیل ۳۲۱، میزان بالای مقاومت آن در برابر خوردگی، ضربه و پوسته شدن است. به همین جهت متخصصان و افراد اهل فن از این ورق در مواردی که نیاز به حرارتی بیش از ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد دارند، استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های ورق استیل ۳۲۱

همان‌طور که اشاره کردیم ورق استیل ۳۲۱ موارد مصرف و کاربرد متنوعی دارد. این قابلیت با توجه به میزان استحکام آن مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که میزان مقاومت این ورق استیل ضد سایش، تنها به استحکام آن در برابر خوردگی منتهی نمی‌شود.

انواع ورق استنلس استیل از مقدار مشخصی کروم، نیکل و… تشکیل شده‌اند. اگر یک ورق از مقدار کروم بیشتری برخوردار باشد، میزان مقاومت آن در برابر حرارت بالا و فرایند اکسیداسیون افزایش پیدا می‌کند. نسبت عنصر کروم در مواد تشکیل‌دهنده این ورق نسبت به سایر عناصر بالاتر بوده و به همین جهت مقاومت آن نیز بیشتر است.

قابلیت‌های ورق استیل ۳۲۱

فاکتورهای مشترکی در خصوص ویژگی‌های انواع ورق استنلس وجود دارد که شدت آن‌ها در گریدهای مختلف، متفاوت است. ورق ۳۲۱ قابلیت جوشکاری مناسبی دارد. ورق استنلس ۳۲۱ این قابلیت را دارد تا با روش‌های مختلف مورد جوشکاری قرار بگیرد. همین ویژگی کاربرد استفاده از این ورق را در صنایع مختلف افزایش داده است. خاصیت انعطاف‌پذیری نیز از دیگر قابلیت‌های مهم این نوع ورق استنلس است.

کاربرد ورق استیل ۳۲۱

بعضی از ورق‌های استنلس در پروژه‌های مختلف جهت دکوراسیون داخلی و نمای ظاهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. وجه تمایز ورق ۳۲۱ با دیگر گریدها در این است که شما نمی‌توانید از این ورق برای دکوراسیون و مواردی از این قبیل استفاده کنید. این نوع ورق استنلس به واسطه ابزار مختلف به سطحی صاف، براق و بی‌عیب و نقص تبدیل نمی‌شود. در اصطلاح این ورق پولیش نشده و نمی‌توان از آن برای موارد تزئینی استفاده کرد.

از موارد مصرف و کاربرد این نوع ورق باید به ساخت هیتر، مبدل حرارتی، تجهیزات پالایشگاه‌های نفت، اجزای تشکیل‌دهنده هواپیما و… اشاره کنیم.

ورق استیل ۳۱۶

مقدار عنصر مولیبدن در ورق استیل ۳۱۶ نسبت به گریدهای مشابه مانند گرید ۳۰۴ بالاتر بوده و همین امر باعث شده تا میزان مقاومت آن نیز افزایش پیدا کند. وجود عنصر مولیبدن بر روی خاصیت مکانیکی ورق استنلس ۳۱۶ اثرگذار بوده و همچنین در برابر دمای بالا نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

از دیگر قابلیت‌های مهم در این نوع ورق میزان استحکام آن در برابر زنگ‌زدگی است. در واقع درصد عنصر مولیبدن در ورق استیل ۳۱۶ مقاومت آن را نسبت به زنگ‌زدگی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این نوع ورق استنلس از ۲ درصد مولیبدن، ۱۰ درصد نیکل و ۱۶ درصد کروم تشکیل شده است.

شناخت ۲ گرید ورق استیل ۳۲۱ و ورق استیل ۳۱۶

قابلیت جوشکاری ورق استیل ۳۱۶

یکی از مهمترین ویژگی‌های ورق استیل ۳۱۶ قابلیت آن در جوشکاری است. همچنین به سبب خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی که دارد نیز هنگام جوشکاری می‌توان آن را به فرم و اشکال مختلف تبدیل کرد. سازگاری این ورق با روش‌های مختلف به منظور جوشکاری، وجود درصد پایین کربن در آن است.

ورق استیل ضد اسید

همان‌طور که اشاره کردیم، هر کدام از ورق‌ها با گریدهای مختلف به واسطه یک یا چند ویژگی خاص شناخته می‌شوند. ورق استنلس ۳۱۶، ورقی نگیر بوده که در مقابل مواد اسیدی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. به همین جهت این گرید به ورق استیل ضد اسید معروف شده است.

نکته مهم در خصوص ویژگی‌های این گرید، میزان مقاومت آن در برابر ماده کلراید موجود در آب است. این قابلیت باعث شده تا ورق استیل ۳۱۶ در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم عمل کرده و از تجهیزات ساخته شده با این ورق محافظت کند.

کاربرد ورق استیل ۳۱۶

یکی از مهمترین موارد مصرف این نوع ورق استنلس، کاربرد آن در ساخت ابزار و تجهیزات پزشکی است. همچنین از این ورق برای ساخت مبدل‌های گرمایشی، تجهیزات عکاسی، تجهیزات پردازش شیمیایی، قطعات تشکیل‌دهنده کوره، ساخت ابزار نساجی، ساخت کاغذ و… استفاده می‌شود.

مقایسه ورق استیل ۳۱۶ و ۳۲۱

ویژگی‌ها درصد عناصر تشکیل‌دهنده خاصیت مغناطیسی مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاومت در برابر درجه حرارت بالا قابلیت جوش‌پذیری ویژگی خاص
ورق استنلس ۳۲۱ ۱۷ تا ۱۹% کروم، ۹ تا ۱۲% نیکل ندارد مقاومت بالا مقاوم نسبت به دمای بالا قابلیت جوشکاری به روش‌های مختلف ورق استیل ضد سایش
ورق استنلس ۳۱۶ ۲% مولیبدن، ۱۰% نیکل و ۱۶% کروم ندارد مقاومت بالا مقاوم نسبت به دمای بالا قابلیت جوشکاری به روش‌های مختلف ورق استیل ضد اسید

شرکت فلز کالا

بعضی از مواد اولیه مورد نیاز در صنایع مختلف در داخل کشور موجود نبوده و ما مجبور به واردات آن‌ها هستیم. انواع ورق استنلس استیل، یکی از این مواد اولیه هستند که از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شوند. به همین جهت برای تهیه موارد مورد نیاز مهمی همچون ورق استنلس باید به شرکت‌ها یا واردکننده‌هایی معتبر مراجعه کنیم.

یکی از این شرکت‌های واردکننده که بیش از ۲۵ سال در این زمینه تجربه و تخصص دارد، شرکت فلز کالا است. شرکت فلز کالا محصولات باکیفیت خود را از کشورهایی همچون تایوان، کره جنوبی، اسپانیا و… وارد کشور می‌کند. این مجموعه از کارکنانی بسیار حرفه‌ای تشکیل شده و شما می‌توانید از ابتدای سفارش تا مرحله تحویل بار به این گروه اعتماد کنید. با مراجعه به وب‌سایت مجموعه فلز کالا می‌توانید به انواع ورق استنلس با گریدهای مختلفی دسترسی پیدا کرده و از راهنمایی کارکنان باتجربه این گروه استفاده کنید.

شناخت ۲ گرید ورق استیل ۳۲۱ و ورق استیل ۳۱۶

دیدگاهتان را بنویسید