دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رویارویی غرب و شرق در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره

نیویورک – ایرنا- نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره بحران اوکراین در روز نخست به کارزاری دیپلماتیک میان غرب و شرق تبدیل شد تا صف بندی این روزهای اکثر کشورهای عضو سازمان ملل را آشکارتر سازد.


به گزارش ایرنا، در پی قطعنامه روز یکشنبه ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ / ۸ اسفند ۱۴۰۰ شورای امنیت سازمان ملل در چهارمین نشست اضطراری این شورا طی هفت روز بر سر بحران اوکراین، سرانجام نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل روز ۲۸ فوریه /۹ اسفند ماه برگزار شد؛ نشستی که بیش از ۷۰ کشور جهان تقاضای سخنرانی کرده و آن را شبیه به یک مجمع عمومی سالانه کرده اند.


بر اساس گزارش ها، از سال ۱۹۵۰ مجمع عمومی فقط ۱۰ بار چنین نشست های ویژه‌ای را تشکیل داده است. مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ در نشستی مشابه با تصویب قطعنامه ای، رفراندمی را که روسیه در کریمه برگزار کرده بود، بی‌اعتبار دانست و آن را محکوم کرد. در آن رای گیری  ۱۰۰ کشور رای مثبت، ۱۱ کشور رای منفی و ۲۴ کشور رای ممتنع داده بودند.


 نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین، در روز نخست در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد؛ یک کشور برگزاری این نشست را تکمیل کننده کارزار ضد روسی خواند و دیگری گفت شوروی مرده است و هیچ رویا، جنگ و اقدامی نمی تواند آن را بازگرداند.


یکی از طرفین اصلی بحران، یعنی روسیه از تحریف مکرر اقدامات کشورش و انتشار فزاینده اخبار جعلی و دروغ  رسانه های مختلف سخن گفت و اظهار داشت متاسفانه همکاران غربی به رهبری آمریکا نقش بسیار منفی در موضوع اوکراین بازی کرده اند.


طرف دیگر بحران یعنی اوکراین، دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای آماده باش نیروهای هسته ای را یک دیوانگی خواند و گفت که او اگر می خواهد خود را بکشد نباید از سلاح اتمی استفاده کند بلکه مانند هیتلر در سال  ۱۹۴۵ باید در پناهگاه خودکشی کند.


نشست صبح دوشنبه پس از ساعتی تنفس دوباره به کار خود تا غروب ادامه داد و به دلیل تمام نشدن سخنرانی ها،  قرار است دومین روز این نشست اضطراری و فوری صبح سه شنبه اول مارس ۲۰۲۲ / دهم اسفندماه ۱۴۰۰ به وقت محلی آغاز و احتمالا تا عصر ادامه یابد.


قرار است پس از پایان سخنرانی ها، قطعنامه ای در حمایت از اوکراین و محکومیت روسیه به رای گذاشته شود. البته برخی کشورها نیز پس از رای گیری درباره رای خود سخنرانی و به اصطلاح “توضیح رای” خواهند داشت.


هر چند قطعنامه‌های مجمع عمومی ضمانت اجرایی ندارند ولی آمریکا می‌خواهد از این طریق، روسیه را منزوی کند. منابع دیپلماتیک می گویند آمریکا و حامیانش در تلاشند بیش از ١٠٠ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آنها رای مثبت بدهند. متن پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی، شبیه متن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت است که آمریکا و آلبانی تهیه کرده بودند و در نشست اضطراری عصر جمعه به وقت محلی ۲۵ فوریه ۲۰۲۲/ ۶ اسفندماه ۱۴۰۰ در این شورا از سوی روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه فوریه را هم بر عهده دارد، وتو شد.


 در نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل برای اوکراین، عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل این نشست را با درخواست یک دقیقه سکوت به احترام کشته شدگان در جنگ اوکراین آغاز کرد.


رویارویی غرب و شرق در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین
عبدالله شهید: در جنگ هیچ برنده ای وجود ندارد


به گزارش ایرنا، عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت رو به وخامت در اوکراین، اقدام روسیه را “عملیات نظامی” خواند و آن را مغایر همه اصول سازمان ملل دانست.


رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود ما نگران وضعیت رو به وخامت در نتیجه عملیات نظامی در اوکراین هستیم. عملیات نظامی روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و مغایر با منشور سازمان ملل است.


عبدالله شهید اضافه کرد امروز من بار دیگر خواستار آتش بس فوری و خویشتنداری حداکثری از سوی همه طرفها و بازگشت کامل به مذاکره و دیپلماسی می شوم. در جنگ هیچ برنده ای وجود ندارد و تنها هزاران نفر جان خود را از دست می دهند در این راستا امنیت و دسترسی تلاش های بشردوستانه باید تضمین شود.


رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت عملیات نظامی کنونی مغایر با منشور سازمان ملل است که خواهان حل اختلافات از سوی کشورها با استفاده از ابزارهای مسالمت آمیز و بدون تهدید و استفاده از زور می باشد.


عبدالله شهید ادامه داد این عملیات نظامی مغایر با همه اصول این سازمان ملل است. خشونت باید تمام شود و قوانین بشردوستانه باید مورد احترام قرار گیرند.


رویارویی غرب و شرق در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین
گوترش: جنگ در اوکراین باید متوقف شود


به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با صراحت بیشتری درباره بحران اوکراین سخن گفت و با بیان اینکه کی‌یف پایتخت اوکراین از همه طرف محاصره شده است، تاکید کرد: جنگ در اوکراین باید متوقف شود.


دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: این جنگ که از هوا، زمین و دریا جریان دارد باید هم اکنون خاتمه یابد. بمب ها و موشک های روسیه روز و شب مشغول هدف قرار دادن اوکراین بوده است. کی یف از همه طرف محاصره شده است. ساکنان کی یف مجبورند در خانه ها، پناهگاه ها و ایستگاه های مترو پناه بگیرند. دولت اوکراین در میان جمعیت این کشور سلاح  توزیع کرده است تا در امر دفاع شرکت کنند.حدود نیم میلیون اوکراینی مجبور به فرار از این کشور شده اند.


این مقام ارشد سازمان ملل ادامه داد اگرچه اکثر حملات روسیه اهداف نظامی را هدف قرار می دهد اما ما گزارش های موثقی در اختیار داریم که نشان می دهد مناطق مسکونی و زیرساخت های غیر نظامی نیز در این حملات صدمه شدیدی دیده اند.


گوترش تصریح کرد این خشونت درحال تشدید که به کشته شدن کودکان منجر می شود کاملا غیر قابل قبول است. سربازان باید به پایگاه های خود بازگردند و رهبران باید به صلح برسند. از غیر نظامیان باید محافظت شود و به قوانین بین الملل بشردوستانه باید احتزام گذاشته شود.


دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین باید مورد احترام قرار گیرد. ما با یک وضعیت غم انگیز در اوکراین و همچنین یک بحران بزرگ منطقه ای با ظرفیت عواقب مخرب برای همه ما مواجه هستیم.


وی افزود: روز گذشته نیروهای هسته ای روسیه در حالت آماده باش قرار گرفتند. این یک تحول بسیار ترسناک است. ایده درگیری هسته ای غیر قابل تصور است. هیچ چیز نمی تواند استفاده از سلاح اتمی را توجیه کند.


رویارویی غرب و شرق در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین


سفیر اوکراین پوتین را به هیتلر تشبیه کرد


سرگئی کیسلیتسیا سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل گفت که دستور پوتین برای آماده باش نیروهای هسته ای یک دیوانگی است. او اگر می خواهد خود را بکشد نباید از سلاح اتمی استفاده کند بلکه مانند (هیتلر در ) سال  ۱۹۴۵ باید در پناهگاه خودکشی کند.


نماینده دولت ولودیمیر زلنسکی که این روزها کشورها شاهد جنگ است، اضافه کرد برای اولین بار از زمان ایجاد سازمان ملل تاکنون یک جنگ تمام عیار در مرکز اروپا در جریان است. همه می دانند که روسیه این حمله را که اکنون با کمک بلاروس انجام می شود، آغاز کرده است.


وی تصریح کرد برای این جنگ دلیل وجود نداشت و از سوی کسی انتخاب شد که اکنون در پناهگاه خود نشسته است. ما می دانیم بر سر کسی که در ماه مه سال ۱۹۴۵ در برلین در پناهگاه خود نشسته بود، چه آمد. یک قدرت بزرگ جغرافیایی و سیاسی که به دنبال که خواهان برتری است یک جنگ تمام عیار علیه اوکراین را آغاز کرده است. این تحولات کاملا شبیه آغاز جنگ جهانی دوم است.


سفیر اوکراین در سازمان ملل ادامه داد تنها امروز نیروهای روسیه مناطق غیر مسکونی در خارکف را بمباران کردند. مردم بی گناه در این حملات کشته شده اند.


وی ادامه داد تا امروز ۳۵۲ اوکراینی از جمله ۱۶ کودک کشته شده و ۲ هزار ۴۰ نفر از جمله ۴۵ کودک مجروح شده اند. از سوی دیگر اوکراین نیروهای دفاعی خود را فعال کرده و ارتش روسیه در پنج روز اول این جنگ متحمل تلفات بیش از ۵ هزار نیرو شده و همچنین چندین تانک، خودرهای زرهی، جنگنده و بالگرد خود را از دست داده است.


نماینده اوکراین در سازمان ملل اظهار داشت اگر اوکراین زنده نماند صلح بین المللی و سازمان ملل نابود می شوند.


اگر به عضویت روسیه درشورای امنیت رای داده اید، دست خود را بالا ببرید


سفیر اوکراین در سازمان ملل افزود: شورای امنیت به مساله اوکراین رسیدگی کرد اما تصمیم آن به دلایل مشخص به تصویب نرسید. کشوری که در سال ۲۰۱۴ کریمه را اشغال کرده است از سال ۱۹۹۱ صندلی دائم شورای امنیت را اشغال کرده است. روسیه از ظرفیت نظامی خود علیه اوکراین استفاده می کند و نیروهای ذخیره خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است.


نماینده اوکراین همچنین عضویت روسیه در سازمان ملل و شورای امنیت را زیر سوال برد و از نمایندگان حاضر خواست اگر به عضویت روسیه در شورای امنیت رای داده اند دست خود را بالا ببرند و سپس گفت نمی بینم کسی دست خود را بالا برده باشد.


وی تصریح کرد حملات روسیه اکنون  مناطق دفع زباله اتمی را هدف قرار داده است زیرساخت های غیر نظامی همچنان هدف قرار می گیرند شهرهایی چون شستر تقریبا کاملا تخریب شده اند. نیروهای روسیه نیروگاه چرنوبیل را تصرف کرده و فعالیت آن را مختل کرده اند و به دلیل عبور نیروهای روسیه از منطقه ممنوعه سطح امواج رادیواکتیو اکنون به شدت افزایش یافته است.


رویارویی غرب و شرق در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین


روسیه: اقدامات مسکو تحریف می‌شود/غرب به رهبری آمریکا نقش منفی بازی می‌کند


واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار داشت به صورت مکرر اقدامات روسیه تحریف می شود و رسانه های مختلف، اخبار دروغ و جعلی را به طور فزاینده ای منتشر می کنند و متاسفانه همکاران غربی به رهبری آمریکا نقش بسیار منفی در موضوع اوکراین بازی کرده اند.


نماینده دولت ولادیمیر پوتین در نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل  درباره بحران اوکراین افزود در روزهای اخیر مساله اوکراین به تیتر اول اخبار جهان تبدیل شده و در شورای امنیت و اکنون مجمع عمومی جایگاه پیدا کرده است.


سفیر روسیه در سازمان ملل اضافه کرد ریشه بحران کنونی در نتیجه اقدامات اوکراین است برای چندین سال این کشور به تعهدات خود در توافق مینسک عمل نکرد و این توافق را تخریب کرد. مقامات اوکراینی حاضر به اعطای موقعیت ویژه به دونتسک و لوگانسک نبوده اند و از مذاکره مستقیم با رهبران این منطقه خودداری کرده اند و این اقدامات از سوی حامیان غربی کی یف حمایت می شد.


اجازه نمی دهیم رنج و سختی مردم دونباس ادامه یابد


سفیر روسیه در سازمان ملل ادامه داد ما نمی توانیم اجازه دهیم رنج و سختی مردم دونباس ادامه یابد. پس از آنکه اقدامات تحریک آمیز اوکراین علیه منطقه دونباس ادامه یافت، رهبران دونتسک و لوگانسک خواستند در راستای توافقنامه های دوجانبه به آنها کمک نظامی ارائه دهیم.


نبنزیا تصریح کرد رهبران اوکراینی اینگونه فکر می کردند که با حمایت حامیان غربی خود می تواند به صورت نظامی به مساله دونباس رسیدگی کنند. آنها گلوله باران مناطق دونباس را افزایش داده اند و مردم این منطقه همچنان مجبورند در زیرزمین پناه بگیرند. تعداد زیادی از مهاجران دونباس وارد روسیه شده اند، با این حال عملیات های اوکراین در این منطقه تغییر نکرد. کشورهای غربی به این مساله توجه نکردند و ادعاهای دروغین اوکراین را تکرار کردند.


نماینده روسیه در سازمان ملل اظهار داشت هیچ توجهی به وضعیت مردم دونباس نشده  و در مجمع عمومی هیچ اشاره ای به این مساله نشده است به گونه ای که چنین احساس می شود ۴ میلیون نفر جمعیت دونباس وجود ندارند.


نماینده دولت پوتین گفت در نتیجه حملات علیه مردم لوگانسک و دونتسک و عدم پیشرفت در رسیدگی به این مشکلات تحت توافقنامه مینسک  رئیس جمهوری روسیه تصمیم گرفت عملیات نظامی ویژه انجام شود. اشغال اوکراین بخشی از این عملیات نیست بلکه هدف آن محافظت از افرادی است که به مدت ۸ سال شکنجه شده اند و نسل کشی را از سوی دولت اوکراین تجربه کرده اند. نظامی سازی اوکراین باید متوقف شود و نباید به نازی ها در این کشور اجازه رشد داد. ما آنهایی را که جنایت های بی شماری را علیه مردم دونباس انجام داده اند، پاسخگو خواهیم کرد.


روسیه به تهدید امنیت ملی پاسخ داده است


سفیر روسیه در سازمان ملل ادامه داد در طول این عملیات ویژه روسیه از حق دفاع از خود در مقابل رژیمی که به دنبال سلاح های اتمی بوده، استفاده کرده است. روسیه نه تنها به یک تهدید امنیت ملی پاسخ داده  بلکه سعی کرده است از  اصول منشور سازمان ملل در ارتباط با دونباس  پیروی کند.


وی تصریح کرد متاسفانه همکاران غربی به رهبری آمریکا نقش بسیار منفی در این مساله بازی کرده اند و به جای مجبور کردن اوکراین برای انجام تعهدات خود این کشور را تحریک کرده اند و به به شکلی شرم آور سلاح زیادی در اختیار اوکراین قرار داده اند.


رویارویی غرب و شرق در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین


تاکید چین بر خویشتنداری و حمایت از مذاکرات مستقیم


ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد اظهار داشت پکن از آغاز مذاکرات مستقیم میان روسیه و اوکراین استقبال می کند.


این مقام دولت شی جین پینگ روز دوشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری و فوری این مجمع درباره بحران اوکراین افزود: چین از نزدیک تحولات را دنبال می کند. تحولات اوکراین به گونه ای پیش رفته است که به نفع هیچ یک از طرف ها نیست.


وی تصریح کرد اولویت اول خویشتن داری همه طرف ها است تا از وخیم تر شدن وضعیت جلوگیری شود. در همین حال باید تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به راه حل سیاسی افزایش یابد. چین از آغاز مذاکرات مستقیم میان روسیه و اوکراین استقبال می کند.


جنگ سرد پایان یافته است


سفیر چین در سازمان ملل که به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت علیه روسیه ، رای ممتنع داد، اضافه کرد  اوکراین به جای تبدیل شدن به خط مقدم رقابت قدرت های بزرگ، باید به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب عمل کند. ما خواهان ایجاد فضایی هستیم که شرایط را برای مذاکرات مستقیم میان طرفها آماده می کند. تمام اقدامات سازمان ملل و جامعه جهانی باید صلح و منیت منطقه و امنیت جهانی برای همه را در اولویت قرار دهد. چین از هر اقدامی که باعث افزایش تنش ها می شود حمایت نمی کند.


وی تصریح کرد ما معتقدیم امنیت غیر نظامیان و تامین نیازهای بشردوستانه آنها باید تضمین شود. موضع چین این است که حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها باید مورد احترام واقع شود.جنگ سرد تمام شده است و این ذهنیت باید کنار گذاشته شود. آغاز یک جنگ سرد جدید هیچ نفعی برای کسی ندارد و همه در آن بازنده خواهند بود.


وی تاکید کرد امنیت یک کشور نباید به قیمت امنیت سایر کشورها باشد. چین از احیای مذاکرات میان ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه حمایت می کند.


رویارویی غرب و شرق در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین


سوریه: کارزار ضد روسی  تکمیل می‌شود


سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد اظهار داشت نشست تاریخی اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وضعیت اوکراین کارزار ضد روسیه را تکمیل می کند.


بسام صباغ سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد عصر دوشنبه به وقت محلی در روز نخست نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین  افزود که این نشست تاریخی اضطراری در مورد وضعیت اوکراین کارزار ضد روسیه را تکمیل می کند که منبع آن لفاظی خصمانه و تحریک آمیز غرب علیه روسیه است که در نهایت حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه را به خطر انداخته است.


سفیر دولت بشار اسد در سازمان ملل اضافه کرد سوریه کارزار علیه روسیه را که از سوی غرب و رسانه های غربی برای انتشار اخبار جعلی و اتهامات انجام می شود، محکوم می کند.


اسناد سازمان ملل سرشار از دخالت های غیرقانونی غرب و اقدامات خصمانه آمریکا


وی تاکید کرد تشدید اوضاع بین روسیه و اوکراین ناشی از آن است که کشورهای غربی به تعهدات خود در قبال روسیه احترام نمی‌گذارند و این برای دهه‌ها ادامه دارد. آنچه جالب است با وجود بحران های مختلف جامعه بین المللی و شکست شورای امنیت در انجام وظایف خود برای حل این بحران ها، کشورهای غربی هیچگاه خواهان برگزاری یک جلسه اضطراری مجمع عمومی نشدند. این نشان دهنده سیاست دو رویی است که بر پایه منافع است و نه اصول.


نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تصریح کرد اسناد سازمان ملل سرشار از دخالت های غیر قانونی غرب و اقدامات خصمانه آمریکا و متحدان آن در ناتو است که سبب کشته شدن میلیون ها نفر در کره، ویتنام، افغانستان، عراق و سوریه شده است. باید به تحریم هایی که علیه کشورهای لاتین و غیر وضع شده است نیز اشاره کنم.


وی تاکید کرد سوریه بر حل اختلافات منطقه ای با استفاده از گفتگو و دیپلماسی تاکید می کند و از تلاش ها برای حفظ امنیت و ثبات در سراسر جهان حمایت می کند. ما به اصول منشور سازمان ملل احترام می گذاریم.


حمایت هند از مذاکرات مستقیم روسیه و اوکراین


سفیر و نماینده دائم هند در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: هند به شدت از وخیم شدن اوضاع در اوکراین نگران است و خواهان توقف فوری خشونت ها در این کشور است.


این مقام دولت هند که در رای گیری برای قطعنامه ضد روسی آمریکا رای ممتنع داد، افزود: همه اعضای سازمان ملل موظف به رعایت منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی و تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها هستند. حل مسالمت آمیز این مسائل، موضع ثابت هند بوده است و ما از مذاکرات مستقیم میان روسیه و اوکراین حمایت می کنیم.



رویارویی غرب و شرق در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراینصف آرایی غرب علیه روسیه و حمایت از اوکراین


غربی‌ها به رهبری ایالات متحده آمریکا در نشست اضطراری و فوری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین، یکصدا علیه روسیه موضع گیری کردند.


نماینده اتحادیه اروپا روز دوشنبه به وقت محلی در نشست فوری و اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین در سخنانی گفت  اتحادیه اروپا کاملا از مردم اوکراین حمایت می کند. آنها درحال مقابله با یک حمله بدون دلیل و ناعادلانه از سوی روسیه هستند.


نماینده اتحادیه اروپا افزود: با وجود تلاش های دیپلماتیک گسترده روسیه تصمیم گرفته است به صلح و نظم جهانی مبتنی بر قانون پشت کند. ما حمله بی دلیل روسیه به اوکراین را که نقض استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است،به شدت محکوم می کنیم.  ما از هر دو کشور روسیه و بلاروس می خواهیم که به تعهدات بین المللی خود عمل کنند. ما همچنین نگران آماده باش اتمی روسیه هستیم. ما از روسیه می خواهیم فورا تنش ها را کاهش دهد و وضعیت آماده باش زرادخانه هسته ای خود را به حال پیشین آن بازگرداند و از هرگونه اقدامی که امنیت تاسیسات هسته ای اوکراین را به خطر می اندازد خودداری کند. روسیه تنها مسوول این حمله و خسارت و نابودی جان انسان ها است.


این مقام غربی تصریح کرد ما همچنین از روسیه می خواهیم تا عملیات نظامی خود در اوکراین را فورا و بدون شرط متوقف کند و همه نیروها و تجهیزات خود را از تمام سرزمین اوکراین خارج کند. همچنین از روسیه می خواهیم با صداقت برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک وارد گفتگو شود.  اقدامات روسیه نقض فاحش قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قانون هلسینکی او اس سی ای و تعهد ویژه روسیه به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.


تهاجم روسیه نظم جهان را به چالش می کشد


سفیر و نماینده دانمارک در سازمان ملل نیز به نمایندگی کشورهای بالتیک در این نشست گفت: به شدیدترین شکل  ممکن حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم. حمله روسیه یک نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. اقدامات روسیه قوانین بین المللی و اصول منشور سازمان ملل را نقض می کند. این اقدامات یک حمله به سازمان ملل است. عواقب مخرب این تهاجم نه تنها برای اروپا بلکه برای جهان  نمی تواند نادیده گرفته شود.


این مقام اروپایی افزود اگر ما پاسخ ندهیم، تهاجم روسیه به اوکراین عواقب جهانی و طولانی مدت خواهد داشت و نظم جهانی مبتنی بر قانون را به چالش خواهد کشید.


سفیر و نماینده دانمارک در سازمان ملل ادامه داد ما از تمام ابزار موجود استفاده خواهیم کرد. هم اکنون تحریم ها برای ناتوان کردن پوتین در تامین مالی ماشین جنگی خود اجرایی شده اند. همچنین نقش دولت بلاروس در حمله روسیه به اوکراین نیازمند یک پاسخ قاطع است. ما بسیار از این جنگ بی دلیل، غیرقانونی و غیر اخلاقی علیه مردم اوکراین خشمگین هستیم. این جنگ هیچ هدفی ندارد و تنها به دنبال قدرت و قلمرو بیشتر است.


وی تصریح کرد روسیه باید به قوانین بین المللی و بشر دوستانه احترام بگذارد. ما از روسیه می خواهیم این جنگ بی معنی را متوقف کند. ما خواهان آتش بس فوری هستیم و از روسیه می خواهیم تمام نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.


فرانسه: روسیه با قطعنامه ۸۲ کشور مخالفت کرد


نیکولا دوریویه سفیر و نماینده نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: روسیه در حال نقض اصول پایه منشور سازمان ملل است. روز جمعه روسیه تنها کشوری بود که با قطعنامه مورد حمایت ۸۲ کشور مخالفت کرد.


این مقام دولت امانوئل مکرون افزود فرانسه  از تلاش های این مجمع در درخواست از روسیه برای توقف تهاجم خود حمایت می کند.ما از همه اعضای این مجمع می خواهیم به این متن رای مثبت بدهند.


انگلیس: پوتین این جنگ بی معنی را متوقف کند


باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل هم اظهار داشت امروز ما در مجمع عمومی برای مخالفت با حمله روسیه به اوکراین و حمله به اصول منشور سازمان ملل جمع شده ایم.


سفیر دولت بوریس جانسون در سازمان ملل افزود: حقایق روشن هستند. روسیه به اوکراین حمله کرده است. این حمله بدون تحریک و بدون توجیه انجام شده است. روسیه شهرهای اوکراین را موشک باران کرده است. پاسخ بین المللی به تهاجم روسیه سریع و متحد بوده است.


وی اضافه کرد ما باید از اصولی که باهم ایجاد کرده ایم دفاع کنیم. در غیر این صورت استقلال همه کشورها در خطر قرار می گیرد. ما همچنین حمایت بلاروس از حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم.از پوتین می خواهیم این جنگ بی معنی را متوقف کند و از همه اعضا می خواهیم از منشور سازمان ملل و اوکراین حمایت کنند.


استقبال کرواسی از تحقیقات بین المللی


سفیر و نماینده کرواسی در سازمان ملل در نشست عصر دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل در سخنانی افزود: ما از آغاز تحقیقات دادگاه بین المللی در مورد جنایات جنگی در اوکراین استقبال می کنیم کرواسی به شدت تهاجم بی دلیل به اوکراین را محکوم می کند. ما از روسیه می خواهیم فوری  از اوکراین خارج شود.


سفیر کرواسی در سازمان ملل همچنین گفت که از بلاروس می خواهیم مشارکت در این تهاجم غیر قانونی را متوقف کند.  ما از همه کشورهای سازمان ملل می خواهیم یک صدا خواهان توقف جنگ در اوکراین شوند.


ترکیه آماده میانجیگیری است


سفیر و نماینده ترکیه در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت، این اقدام تهاجم روسیه غیر قابل قبول، غیر قانونی و بی دلیل است. ما هیچگاه نمی توانیم به کشته شدن غیر نظامیان بمباران شهرها بی توجهی کنیم.


نماینده دولت رجب طیب اردوغان در سازمان ملل افزود:حمله روسیه به اوکراین نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است. ما تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوگانسک را رد می کنیم. همچنین لفاظی جدید روسیه در مورد نیروهای اتمی را محکوم می کنیم. از روسیه می خواهیم به درخواست های جامعه جهانی توجه کند و تمام نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و به میز مذاکره بازگردد. ترکیه آماده میانجیگری برای یک راه حل مسالمت آمیز برای خروج از این بحران است.


وی تصریح کرد گفتگوهای امروز میان اوکراین و روسیه باید مبتنی بر نتیجه باشد. اعضای سازمان ملل باید از منشور سازمان ملل دفاع کنند. تهاجم روسیه به اوکراین سبب تضعیف اصول مشترک ما نخواهد شد. ترکیه همچنان با جنگ و درگیری مخالفت خواهد کرد و خواهان صلح و مذاکره خواهد شد.


ایرلند: روسیه به اعتبارش صدمه زده است


یکی از دیپلمات های نمایندگی ایرلند در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت، با وجود تلاش های واقعی دیپلماتیک نگرانی های ما به واقعیت تبدیل شده است. ایرلند به شدت حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کند. استفاده روسیه از وتو در شورای  امنیت برای توجیه حمله خود به اوکراین است.  مسولیت بر عهده کسانی است که درگیری را به جای صلح و مذاکره انتخاب کردند. تصمیم دولت روسیه برای جنگ به موقعیت و اعتبار این کشور صدمه زده است.


ایرلند همچنین نقش بلاروس در جنگ اوکراین را محکوم می کند. تصمیم این کشور برای تغییر وضعیت غیر هسته ای بلاروس بسیار نگران کننده است. ایرلند تعهدات بلاروس را به این کشور یادآور می شود. تهاجم روسیه یک بحران انسانی تازه ایجاد کرده است. همه طرفها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بشردوستانه عمل کنند. ما نگران گزارش های  منتشر شده مبنی بر استفاده از بمب های خوشه ای توسط ارتش روسیه هستیم. سازمان ملل باید هرگونه نقض حقوق زنان را محکوم کند. از روسیه می خواهیم تا فورا خصومت ها را متوقف و نیروهای خود را بدون هیچ شرطی از این کشور خارج کند.


حمایت ژاپن از تلاش های جهانی برای حذف مسکو از سوئیفت


نماینده دولت ژاپن در سازمان ملل نیز در نشست عصر دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین در سخنانی گفت: حمله روسیه به اوکراین به شدت حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض می کند. اقدامات روسیه نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است. ژاپن تهاجم روسیه را محکوم می کند و از این کشور می خواهد نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و به مسیر گفتگو بازگردد.


وی اضافه کرد: ژاپن از تلاش های جهانی برای حذف روسیه از سوئیفت حمایت می کند و علیه مقامات روسیه از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تحریم وضع کرده است.


مخالفت مکزیک با حق وتو


سفیر و نماینده مکزیک در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت مکزیک بر مخالفت خود با حق وتو تاکید می کند. مکزیک بار دیگر از اعضای دایمی شورای امنیت می خواهد از حق وتوی خود استفاده نکنند مخصوصا در زمانی که خود این اعضا در مسایل ایجاد شده نقش دارند.


مکزیک بر حاکمیت و تمامت ارضی اوکراین تاکید و تهاجم روسیه به این کشور را محکوم می کند.


یونان: کشورها از استفاده از تهدید خودداری کنند


نماینده یونان در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: تمام کشورها باید از تهدید و استفاده از زور خودداری کنند. یونان با قدرت حملات علیه اوکراین را محکوم و از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت می کند.


آلبانی: شوروی مرده است و هیچ رویا و جنگی آن را بازنمی گرداند


سفیر و نماینده دائم آلبانی در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: شوروی مرده است و هیچ رویا، جنگ و اقدامی نمی تواند آن را بازگرداند.


نماینده دولت آلبانی که آمریکا را در کارزار ضد روسی حمایت می کند، افزود ما حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کنیم. ما همچنین مشارکت بلارس را در این تهاجم محکوم کرده و از آن کشور می خواهیم به تعهدات بین المللی خود عمل کند.


دیدگاهتان را بنویسید