دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

با فشارهای روانی مالی در این دوران چه کنیم

در این دوران قرنطینه خانگی که ناکامی‌های زندگی بیشتر از هر زمان دیگری راه گلوی ما را می‌گیرند. ما را عصبی و پرخاشگر می‌کنند و دیگر کارهایمان دست خودمان نیست؛ حتی ممکن است با خانواده نیز دعوا و مشاجره راه بیندازیم.


شما هم وقتی در فکر فرو می‌روید به یاد شکست‌ها، ناکامی‌ها و نداشته‌هایتان میفتید؟ می‌دانستید اگر بیش‌از حد به مسایل منفی فکر کنید دچار افسردگی می‌شوید؟ خب حالا باید چه کنیم؟ در این دوران قرنطینه خانگی که ناکامی‌های زندگی بیشتر از هر زمان دیگری راه گلوی ما را می‌گیرند. ما را عصبی و پرخاشگر می‌کنند و دیگر کارهایمان دست خودمان نیست؛ حتی ممکن است با خانواده نیز دعوا و مشاجره راه بیندازیم. ما حق داریم، بله ما حق داریم که برای شکست‌هایمان دوره سوگواری داشته باشیم؛ اما نه تا حدی که زندگی حال و آینده ما را به هیچ تبدیل کند. فشارهای مالی از جمله مشکلاتی است که امروزه خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید به این فکر کنید که این مشکل تنها با این روش حل می‌شود که یک نفر ۱۰۰ میلیون همین حالا به شما بدهد، مطمئنید دیگر به مشکل نمی‌خورید؟ «ایرنا زندگی» در این باره به شما کمک می‌کند، با ما همراه باشید.


مثال‌هایی که می‌گویند شما هم می‌توانید


۱. سام والتون


سام والتون در ۴۴ سالگی از شغلی که داشت راضی نبود و به سراغ علاقه‌اش رفت و برند وال مارت را به ثبت رساند. همه انتظار داشتند او شکست بخورد؛ اما در سال ۲۰۱۴ در مجله فوربز رتبه‌ی ۱۹ پرارزش‌ترین برندها را نصیب خود کرد.


۲. لیو شوانژی


لیوشوانژی در ۳۹ سالگی توانست به آرزوی خود برسد و شرکت لنوو (تولید لپ‌تاپ و کامپیوتر) را تاسیس کند. شرکت لنووو در سال ۲۰۰۵ با واحد مربوط به تولید رایانه‌ ای‌بی‌ام ادغام شد.


۳. ویلیام بوئینگ


ویلیام بوئینگ شرکت بوئینگ را در سن ۳۵ سالگی تاسیس کرد. خلاقیت و خطرپذیری ویلیام بوئینگ به حدی بود که برای تحقق رویاهای برادران رایت دست به اقدام مهمی بزند و حدود یک قرن پیش، شرکت هواپیمایی بوئینگ را راه‌اندازی کرد.


۴. نامیهی اودایرا


نامیهی اودایرا در سال ۱۹۱۰، بعد از تجربه کار در نیروگاه برق یک معدن و شرکت‌های متعدد صنعت برق در ژاپن، در سن ۳۶ سالگی هیتاچی رو تاسیس کرد. این شرکت در حال حاضر ۱۱ زیر مجموعه اصلی دارد که از ارتباطات و فناوری اطلاعات تا صنایع دفاعی، حمل ‌ونقل ریلی، تأمین تجهیزات و مواد پیشرفته برای صنایع، سرمایه‌گذاری، مشاوره و همچنین ساخت نیروگاه را شامل می‌شود.


‌۵. ماسارو ایبوکا


ماسارو ایبوکا در سن ۳۸ سالگی توانست باز هم به مانند سایر افرادی که از قبل اسم بردیم، دست از کاری که داشت بکشد و برند محبوب و معروف سونی رو در سال ۱۹۴۵ تاسیس کند. پلی استیشن یکی از پرچمداران شرکت سونی به حساب میاد.


شکست تلخ خود را فراموش نکنید


بسیاری از دوستان ما در هنگام دلداری می‌گویند: «این نیز بگذرد، فراموشش کن». «ایرنا زندگی» به شما می‌گوید این کار را نکنید، هیچ وقت آن تجربه‌ و شکست را فراموش نکنید. فراموش کردن یک شکست و تجربه‌ای که از آن به دست آورده‌اید مانند این می‌ماند که به یک نمایشگاه ماشین بروید و گران‌ترین را بخرید؛ اما ماشین را همراه خود نبرید. شما برای به دست آوردن تجربه از آن شکست، هزینه‌اش را پرداخت کرده‌اید. این پرداخت می‌تواند با زمان، پول، شکسته شدن احساسات و حتی تخریب شخصیتی باشد. به هر حال شما بهای آن را با ارزشمندترین‌ها پرداخت کرده‌اید پس حالا بهتر است آن را با خود به خانه ببرید. روی آن کار کنید ببینید کجا را اشتباه رفتید، چرا آن نتیجه‌ای را که می‌خواستید به شما نداد. اگر اشکال را در خودتان یافتید سعی کنید تا می‌توانید برای برطرف کردن آن تلاش کنید؛ چون اگر اینکار را نکنید محکوم به شکست‌های مشابه هستید.



فشارهای روانی مالی را کنترل کنید


بهتر است از این مطالب نکته برداری کنید. شاید شما هم فرزند ۱۸ تا ۳۰ ساله در خانه دارید که نگران شغل و منبع درآمد آنها در آینده هستید. بهتر است این مطلب را به او هم بدهید تا بخواند و بداند پول در آوردن زیاد هم سخت نیست؛ بلکه نگه داشتن و هدفمندسازی آن نیاز به کوشش فراوان دارد.


۱. قدم اول این است که بدانیم هیچ هدفی بدون سعی و تلاش زیاد بدست نمی‌آید. پس اگر واقعا برای هدف‌ خود حاضر به تلاش کردن هستید ادامه دهید.


۲. از یاد گرفتن هیچ مهارتی شانه خالی نکنید. مطمئن باشید یادگیری آن مثبت خود را در زندگی شما دیر یا زود می‌گذار. اگر آن زمان  که نیاز به آن مهارت دارید، در گذشته کسب نکرده باشید به راحتی یک بخت را از دست می‌دهید.


۳. سعی کنید شغلی مناسب با روحیات و روان خود پیدا کنید و حقوق خود را به ۳ دسته تقسیم کنید: ۱. برای خانواده ۲. برای خودتان ۳. برای پسانداز


۴. بهتر است نگویید من تا جوان هستم باید خوشی کنم. شما اگر طبق این الگو زندگی کنید تا ۵۰ سالگی هیچ شخصیت و اعتبار جدی‌ای برای خود نمی‌سازید. تا جوان هستید برای خود عادات خوب به سوی هدف‌تان بسازید.


۵. هیچ‌گاه خود را دست کم نگیرید و برای خود رویاسازی کنید.


۶. مراقب افرادی که با آنها معاشرت می‌کنید باشید. رفتار شما میانگینی از ۵ فرد اطراف شماست پس افراد اطراف خودتان را با دقت بچینید. اگر با پنج نفر از افراد موفق در ارتباط باشید، شما ششمی خواهید بود.


۷. از خواندن و دانستن هیچ‌گاه سیر نشوید. امروزه کسی موفق است که اطلاعات بیشتر و به روزتری داشته باشد.


۸. از کسی طلبکار نباشید، نه از پدر، مادر و نه از هر کس دیگری. این زندگی شماست و اگر می‌خواهید اعلام استقلال کنید باید خودتان برایش تلاش کنید.


۹. همیشه ادب و احترام را رعایت کنید، مخصوصا در محیط کار و نسبت به بزرگ‌ترها. هیچ‌کسی از یک انسان موفق بی‌ادب خوشش نمی‌آید.


۱۰. سعی کنید بر روی حرفه‌ای که به آن علاقه دارید تمرکز کنید و در مسیر آن قدم بردارید. بهتر است این‌گونه برنامه بچینید: یک هدف کلی برای خود مشخص کنید و در مسیر رسیدن به آن، هدف‌های کوچک برای خود بگذارید. برای رسیدن به هدف‌های خود وقت تعیین کنید، به طور مثال ۱ سال به خود زمان دهید تا سرمایه اولیه برای کسب و کار خود را پس‌انداز کنید.



در این‌باره بخوانید: 




دیدگاهتان را بنویسید