دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

غذای اصلی و غذای کمکی و مصنوعی برای گوسفند چیست؟

غذای اصلی و غذای کمکی و مصنوعی برای گوسفند چیست؟

غذای اصلی و غذای کمکی و مصنوعی برای گوسفند چیست؟

گوسفند جز مفیدترین و پرسودترین جاندار زنده در کشاورزی و دامپروری است که می‌تواند برای فردی که دارای چندین گوسفند است سود بسیار زیادی داشته باشد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که گوسفندان از یک سیستم تغذیه‌ای مفید نیز باید برخوردار باشند تا روند پرورش آنها به ساده‌ترین حالت ممکن انجام شود. حال توجه به این نکته ضروری است که غذای گوسفند به صورت اصلی و کمکی و مصنوعی است که هر کدام نیز ویژگی های خاصی را به خودشان اختصاص می دهند. در این مقاله نیز ما قصد داریم بدانیم که غذای اصلی و غذای کمکی و مصنوعی برای گوسفند چیست و جزییات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

غذای اصلی گوسفند چه ویژگی‌هایی دارد؟

غذای اصلی گوسفند شامل آن دسته از علوفه‌ها و خوراکی‌های گیاهی است که گوسفند به‌عنوان یک منبع غذایی مهم از آن‌ها استفاده می‌کند. معمولاً بهترین مکان برای مصرف غذای اصلی گوسفند چراگاه‌هایی است که گوسفند به آن جا برای چرا می‌رود. در حالت کلی نیز باید در نظر بگیرید که علوفه و گیاهی که گوسفند مصرف می‌کند شامل ویتامین و مواد معدنی است که برای بدن گوسفند بسیار نیز مفید است و می‌تواند بر روی بدن آن نیز تأثیرات بسیار مثبتی داشته باشد. باید توجه کنیم که غذای اصلی در واقع می تواند باعث ایجاد یک زندگی اصلی برای گوسفند شود. این زندگی داشتن سلامتی کافی جهت چرا در مراتعی است که ما می‌توانیم گوسفندان را به آن جا بفرستیم.

غذای اصلی گوسفند چه ویژگی‌هایی دارد؟

بررسی چند نوع غذای اصلی گوسفند

غذای اصلی گوسفند شامل چند مورد است که در زیر آنها را نام می‌بریم.

●      اولین مورد شامل شبدر سفید و قرمز است.

●      مورد بعدی یونجه و کنجاله است.

●      سبوس نیز جز مواد غذایی مصرفی مهم برای گوسفند به شمار می‌رود و دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری نیز می‌باشد.

●      مورد بعدی نیز شامل تفاله و ملاس چغندر است که گوسفند آن را در حکم غذای اصلی‌اش آن را مصرف می‌کند. این ها نیز جز غذای موقتی برای گوسفند به شمار می‌آیند. در عین حال هزینه‌های مختلفی نیز می‌تواند برای دارنده گوسفند به بازار آورد.

●      دانه‌های آفتاب‌گردان نیز جز غذاهای مهم گوسفند به‌عنوان غذای اصلی هستند و بر روی بدن آن تأثیرات بسیار زیادی دارند.

●      مصرف جو دوسر به‌عنوان غذای اصلی در گوسفندان نیز از دیگر موارد مهمی است که می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم.

●      مصرف قاصدک نیز به‌عنوان اصلی‌ترین غذا در گوسفندان در نظر گرفته می‌شود.

●      در حالت کلی نیز باید در نظر بگیرید که غذای اصلی گوسفند باید تمامی خاصیت‌های متابولیکی را در بدن آن ایجاد کند و روند سوخت‌وساز غذا باید در ساده‌ترین حالت ممکن انجام گیرد. مقدار مصرف غذای گوسفند نیز چیزی در حدود 300 الی 800 گرم است.

بررسی چند نوع غذای اصلی گوسفند

بررسی غذای کمکی گوسفند

غذای کمکی گوسفند به‌عنوان یک غذای تکمیل‌کننده بعد از خوردن غذای اصلی در نظر گرفته می‌شود. برخی از غذاهای کمکی در قسمت قبلی اشاره گردیدند که شامل کنجاله‌ها و کاه و ذرت و جو و غلات هستند که هرکدام ویتامین‌های بسیار زیادی نیز دارند. البته منبع اصلی غذای کمکی پروتئینی است که بر روی گوشت گوسفند می‌تواند تاثیرات بسیار خوب و مثبتی نیز داشته باشد. به این ترتیب می‌توانیم شاهد وجود پرتئین‌های زیادی در گوشت گوسفندی باشیم.

غذای کمکی گوسفند چه ویژگی‌هایی دارد؟

غذای کمکی گوسفند معمولاً دارای پروتئینی و البته ویتامین‌هایی است که از بروز بسیاری از بیماری‌ها در گوسفند جلوگیری به عمل می‌آورد.

مقدار مصرفی آن نیز چیزی در حدود 300 الی 800 گرم است و این مورد بر مبنای نیاز بدنی گوسفند مربوطه است که آیا گرسنگی بیشتری دارد یا خیر و بر اساس میزان گرسنگی می‌تواند مواد غذایی خودش را مصرف کند.

ارزش غذایی هر کدام شامل پروتئین و کلسیم است که بیشترین تأثیر را بر روی گوشت و استخوان‌های گوسفند دارند و می‌توانند ارزش تغذیه‌ای آن را بسیار بالا ببرند. این امر نیز مهم است و از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به آن نیز خالی از لطف نیست.

از دیگر ویتامین‌هایی که در غذاهای کمکی وجود دارند ویتامین‌هایی شامل مواد ملین‌کننده و فسفر هستند که هضم غذا در آنها بسیار آسان است و به جلوگیری از بروز یبوست در گوسفندان نیز بسیار کمک می‌کند.

خوش‌خوراک بودن از دیگر ویژگی‌های این بخش از غذاهای گوسفندی حساب می‌شود. طعم خوب را می‌توانیم به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم غذای کمکی در گوسفندان در نظر بگیریم. نکته مهم این است که هرچه طعم غذا خوب‌تر باشد، گوسفند بیشتر به سراغ مصرف آن می‌رود و این مورد به عنوان یک عامل مثبت در این خصوص در نظر گرفته می‌شود.

این غذاها شامل یکی دیگر از ویتامین‌ها مهم نیز هستند که آن ویتامین دیD نام دارد. این ویتامین در گوسفندان باعث جذب کلسیم و فسفر می‌شود که بر روی بخش‌های استخوانی و حتی گوشتی گوسفند تأثیرات بسیار زیادی را از خودش نشان می‌دهد. همچنین درصدبندی تغذیه‌ای در این زمینه براساس نیاز گوسفند باید در نظر گرفته شود که چه مقدار غذای کمکی باید مصرف کند.

غذای کمکی گوسفند چه ویژگی‌هایی دارد؟

بررسی غذای مصنوعی در گوسفند

غذای مصنوعی نیز جز دیگری از غذاهای گوسفندان را شامل می‌شود که بیشتر شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی اصلی است که گوسفند به آن‌ها نیاز دارد. حال توجه به این نکته ضروری است که روند جذب ویتامین می‌تواند به بخش‌های تغذیه‌ای قبلی نیز مرتبط باشد؛ ولی باید در نظر بگیرید که این نیازهای تغذیه‌ای را می‌توانیم به‌عنوان یک عامل مثبت بر اساس شیوه تغذیه گوسفندان در نظر بگیریم. معمولاً غذای مصنوعی به‌صورت ترکیبی است و می‌تواند ویژگی‌هایی از قبیل نژاد و سن و وزن و وضعیت فیزیولوژیک بدنی را نیز بر مبنای نوع گوسفند را شامل شود. حال اگر شما گوسفندی دارید و می‌خواهید به او غذای مصنوعی دهید، باید با یک دامپزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا در آینده گوسفند شما دچار هیچ‌گونه مشکلی از نظر سلامتی نشود. البته هرچه کیفیت غذاهایی که گوسفند مصرف می‌کند بیشتر باشد، این امر می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روی استخوان‌ها و گوشت گوسفند و حتی پوست و پشم آن داشته باشد.  در نهایت سود بسیار زیادی برای دارنده گوسفند خواهد داشت.

غذای مصنوعی برای گوسفند چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که در قسمت قبل ذکر کردیم، غذای مصنوعی برای گوسفند بیشتر شامل ترکیبی از غذاهای مختلف است. این ترکیب شامل پروتئین‌ها و غلاتی است که بدن گوسفند برای زیست بهتر به آن‌ها نیاز دارد. در واقعیت نیز هرچه تنوع ماده معدنی بهتر باشد، نیاز تغذیه‌ای گوسفند در بهترین حالت ممکن برطرف می‌شود و شما نیز باید آن را در نظر بگیرید چون اهمیت آن به این مورد برمی‌گردد که مصرف غذای ترکیبی می‌تواند نسبت به گوسفندی که غذای اصلی و غذای کمکی مصرف می‌کند، ویژگی‌های منحصر به فردی را در گوسفند مربوطه ایجاد نماید.

تقریباً تمامی ویتامین‌ها مثل کلسیم و فسفر و ویتامین‌هایی که برای بدن گوسفند مفید است را می‌توانیم از طریق غذای مصنوعی به دست آوریم. بااین‌حال تهیه غذای مصنوعی از بازار به‌سادگی انجام می‌شود؛ ولی هرچه کیفیت این غذای مصنوعی در بالاترین حالت ممکن خودش قرار داشته باشد، می تواند به شما کمک کند تا گوسفند خود را از تغذیه‌ای به بهترین حالت ممکن پرورش دهید و سلامتی او را به صورت کاملا حرفه‌ای و تضمینی برایش تضمین کنید به طوری که سود بسیار زیادی را نیز از او در آینده بدست خواهید آورد.

مقدار مصرف غذای گوسفند به چه عواملی بستگی دارد؟

مقدار مصرف غذای گوسفند به نیاز او در هنگام مصرف غذا وابسته است. باید به این مورد توجه داشته باشید که مصرف هر نوع غذا از قبیل اصلی و کمکی و مصنوعی بیشتر با نیاز گوسفند باید مطابقت داشته باشد. ولی نکته‌ای که باید شما دراین‌خصوص در نظر بگیرید این است که گوسفند مربوطه باید زیر نظر یک دامپزشک بررسی شود تا بهترین غذا برایش جهت مصرف در نظر گرفته شود. حال باید توجه داشته باشید که غذای اصلی و کمکی و البته غذای مصنوعی که ترکیبی است در واقع شامل ویتامین‌هایی است که بدن گوسفند به آنها نیاز اساسی دارد.

درعین‌حال باید در نظر داشته باشیم که قیمت این غذاها بر اساس شرایط بازار می‌تواند به‌صورت کامل تغییر کند. در نتیجه توجه به این مورد ضروری است که مصرف هر کدام از این غذاها تاثیراتی را بر روی روند پرورش گوسفند خواهد گذاشت. حال باید به این نکته توجه کنیم که ترکیب هر کدام از غذاها یک تاثیر منحصربه‌فرد را بر تمامی بخشهای بدن گوسفند دارد که این مورد بر روی ویژگی‌های ظاهری آن نیز تاثیر خواهد داشت.

مقدار مصرف غذای گوسفند به چه عواملی بستگی دارد؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله ما این سؤال را بررسی کردیم که غذای اصلی و غذای کمکی و غذای مصنوعی برای گوسفند چیست و جزئیات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که غذای اصلی و کمکی و مصنوعی هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و تأثیر متفاوتی را نیز بر روی بدن گوسفند خواهند داشت. حال توجه به این نکته ضروری است که استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین غذا می‌تواند بر روی روند پرورش گوسفند مورد نظر شما بسیار مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید