دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

عضویت ایران در پیمان شانگهای اقدام ارزشمند و ماندگار دولت سیزدهم

تهران – ایرنا – عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت و حضور ایران در اجلاس سران شانگهای کار ارزشمند و ماندگاری برای دولت سیزدهم بود که این اقدام می تواند آثار مثبتی را در بهبود روابط ایران با  اعضای شانگهای داشته باشد.


جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد نتایج و پیامدهای توجه به سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم گفت: یکی از نقاط قوت دولت در یک سال گذشته  علاوه بر ارتباط گیری با مردم و سفرهای استانی اقدامات ارزشمندی حوزه سیاست خارجی در بحث تنش زدایی با همسایگان از جمله کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان  برای بهبود روابط  است و همین عامل موجب  افزایش صادرات و واردات کالاها در کشور شده است.


دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی را در سیاست خارجی احیا کرد


عضو کمیسیون امنیت  ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر تعداد زیادی از سران کشورهای همسایه به ایران بیان داشت: در ظرف مدت کوتاهی سران کشورهای همسایه و منطقه به ایران  سفر کردند و این نشان می دهد که اقدامات دولت در این حوزه به نتیجه رسیده و دستگاه دیپلماسی در زمینه توسعه تعاملات موفق عمل کرده است.


نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی را در سیاست خارجی احیا کرد و در یک سال معاونت وزرات امور خارجه  توجه به رایزنی های اقتصادی  را در دستور قرار داد و نگاه اقتصادی در سفارت خانه ها جایگزین نگاه های سابق شد این موضوع هم اقدام ارزشمندی دیگر دولت است که امیدواریم تداوم پیدا کند و به نتیجه برسد.


رحیمی جهان آبادی با اشاره به حوزه فعالیت ایران در سازمان های بین المللی بیان داشت: پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای که به نحوی قطب امنیتی، سیاسی و اقتصادی در آسیا  محسوب می شود و نظام تک قطبی آمریکایی در جهان را به چالش  کشیده است از دیگر اقدامات مهم دولت در حوزه سیاست خارجی است.


وی افزود: عضویت و حضور ایران در اجلاس سران شانگهای کار ارزشمند و ماندگاری برای دولت سیزدهم بود که این اقدام می تواند آثار مثبتی را در بهبود روابط ایران با اعضای شانگهای داشته باشد.


 پرونده دولت در حوزه سیاست خارجی قابل قبول و مثبت است


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: نکته دیگری که در سیاست  خارجی دولت سیزدهم قابل تامل است رفتن به سمت قراردادهای دراز مدت با کشورهای همانند چین است،   سرمایه گذاری های متقابل زمانی اتفاق می افتد که دولت ها از روابط اقتصادی خود اطمینان داشته باشند وقتی بخش خصوصی یا دولتی قرارداد دراز مدتی را امضا می کند اگر اطمینان خاطر برای سرمایه گذاری دو طرف را فراهم کند و به  بهبود روابط  بین دو کشور منجر شود در مجموع پرونده دولت در حوزه سیاست خارجی قابل قبول و مثبت است.


نماینده مردم تربت جام با اشاره به تلاش دولت در مذاکرات هسته ای بیان داشت: در این پرونده بر خلاف تخریب های رژیم صهیونیستی و سنگ اندازی های دشمنان ملت ایران، دولت بر اساس  چارچوب سیاست نظام  عمل کرده است و تلاش کرد گره های این بخش را باز کند.


وی افزود: میزان خباثت و سنگ اندازی برخی کشورها  منطقه برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات زیاد است و  آمریکایی‌ها  هم درک درستی از موقعیت خود و شرایط ایران در خاورمیانه ندارد و همین کج فهمی آنها منجر به بروز مشکلاتی برای آنها در افغانستان و عراق شد و  فقط ایران  از این بد فهمی متضرر  نشده است آنها هم خسارات فراوانی از سیاست های غلط خود در منطقه را متحمل شدند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: امیدواریم در دور پایانی مذاکرات هسته ای، دولت بتواند کارنامه قابل قبولی از خود ارائه دهد و اگر توافقی نهایی حاصل شود آثار آن در زندگی مردم مشاهده شود و  دستاوردی حاصل شود که کارنامه سیاست خارجی دولت به کارنامه  کاملا موفق تبدیل شود.


 وی افزود: ایران  ظرفیت های عظیمی در توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه دارد که این ظرفیت ها در عرصه سیاست خارجی مغفول مانده و امیدواریم حرکتی که دولت شروع کرده بتواند ظرف چند سال آینده به دستاورد مثبتی برای کشور تبدیل شود.



دیدگاهتان را بنویسید