دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

انواع عایق پاششی

عایق پاششی پلی یورتان:

عایق های پاششی پلی یورتان در دو نوع سلول بسته و سلول باز تهیه و به بازار عرضه می شوند. برای انتخاب هر یک از این عایق ها ابتدا باید با خصوصیات و نوع کاربرد هر کدام را بدانیم.

عایق پلی یورتان سلول باز:

در عایق پاششی سلول باز تراکم فوم خیلی کم است و خلل و فرج زیادی در بافت فوم وجود دارد. این منافذ از هوا پرشده است؛ از این رو امواج صوتی را جذب کرده و در خود نگه می دارد. از این ویژگی برای تهیه‌ی عایق های صوتی استفاده می شود. در ضمن عایق پاششی سلول باز برای استفاده به عنوان عایق حرارتی نیز گزینه مناسبی است. این نوع عایق در زمان استفاده؛ بلافاصله سفت شده و تقریبا 50 برابر افزایش حجم نشان می دهد. افزایش حجم عامل تخلخل بالای این نوع عایق می باشد.

عایق پلی یورتان سلول بسته:

تراکم عایق پاششی سلول بسته زیاد است به همین دلیل منافذ بسیار ریزی دارد. تراکم زیاد و تخلخل کم؛ ویژگی مطلوبی برای عایق های حرارتی و رطوبتی می باشد. زیرا برخلاف عایق پاششی سلول باز رطوبت و بخار آب نمی تواند از منافذ آن عبور کند. میزان تخلخل و فشار پاشش در زمان مصرف قابل تنظیم است. عایق سلول بسته پس از مصرف تقریبا 20 الی 30 برابر افزایش حجم نشان می دهد.

عایق پاششی سلول بسته ضریب حرارتی بالایی دارد؛ این عامل باعث شده در عایق بندی سیستم های برودتی، انواع یخچال و فریزر، مکان های مرطوب و… استفاده فراوانی داشته باشد.

امکان اجرای عایق پاششی بر روی کلیه سطوح

 

روش اجرا فوم پلی یورتان:

پلی یورتان از ترکیب الکل های چند عاملی و ایزوسیانات ها به دست می آید. واکنش بین این دو ماده گرمازا است و در اثر واکنش گاز سمی تولید می شود. این گاز خطرناک است و نباید تنفس شود زیرا آسیب جدی به ریه وارد می کند و در برخی موارد موجب آسم می شود. بنابراین در ابتدای کار باید از تجهیزات ایمنی و ماسک های مخصوص استفاده شود. در ضمن میزان هر یک از اجزای سازنده باید توسط کارشناس و متخصص مربوطه تعیین شود. اجرای پوشش نیز باید توسط فرد ماهر و با تجربه صورت گیرد.

واکنش پلیمریزاسیون یورتان بسیار سریع است و بلافاصله بعد از ترکیب شدن مواد اتفاق می افتد. به همین دلیل برای تولید عایق پاششی نباید تا قبل از مصرف اجزای سازنده با یکدیگر ترکیب شوند. بنابراین به طور جداگانه نگهداری می شوند و زمان مصرف آن ها را تکان داده و بر روی سطح مورد نظر اسپری می کنند. تقریبا بعد از گذشت 20 ثانیه واکنش کامل شده و فوم سخت تشکیل می شود.

عایق پاششی پلی یورتان از چسبندگی بالایی برخوردار است؛ به نحوی جدا کردن فوم از سطح کار بسیار سخت است. سرعت بالای تشکیل فوم و چسبندگی زیاد؛ باعث شده عایق پاششی بر روی تمامی سطوح و جهت های مختلف از جمله سقف و سطوحی که در جهت عکس نیروی گرانشی زمین قرار دارند قابلیت اجرا داشته باشد.

عایق پاششی پلی یورتان بسیار مقاوم و سبک است و سطح حاصل کاملا پیوسته و فاقد هر گونه درز و ترک می باشد. در مقابل عایق های پیش ساخته که دارای درز هستند، یکپارچگی سطح حاصل یکی از مزایای عایق پاششی است. زیرا راندمان عایق بندی بالاتر رفته و هیچ گونه نشت رطوبت، صدا یا حرارت اتفاق نمی افتد.

دیدگاهتان را بنویسید